رندرهای دوست داشتنی از اختلاط طراحی وانت و خودرو اتومبیل

داخل چند دهه ی گذشته، پرفروش ترین خودروهای بازار آمریکا انواع وانت بوده اند و محصولات فورد و شورولت در این کشور، مشتری های فراوانی دارند. ویژگی های ویژه وانت ها و احتیاج مشتری درون آمریکا باعث شده است که مدل هایی قرین خودروفورد F-150 فروش درخورتوجهی امتحان نرم. وانت ها تو استرالیا هم پرطرفدار هستند و درحقیقت، بخشی از فرهنگ و تاریخ خودروسازی این کشور را تشکیل می دهند.

ما در ایران خودروهایی که محلی بخاطر بارگیری و کابین سرنشین داشته باشد، تو کلاس وانت یا پیکاپطبقه بندی می کنیم؛ اما مردم استرالیا برای وانت های خاصشان نام عام دارند و به آن افتخار می‎کنند. درون استرالیا و نیوزیلند، برخی وانت ها با نام یوت (ute) شناخته می شوند و با پیکاپ های آمریکایی و ژاپنی متفاوت هستند.

وانت یوت براساس شاسی و پلتفرم خودروهای سواری نقشه کشی و تولید می شوند و درمقایسه با پیکاپ های سنتی، کابین کوچک رطوبت دارند. زبان ی «یوت» مخفف عبارت coupé utility بوسیله معنی «خودرو کوپه ی باری» است. درون وانت یوت، بسرنوشت شوم دچار کردن بارگیری و کابین یکپارچه هستند؛ اما در پیکاپ ها این دو ول درون دید گرفته می شوند. با این تفاوت، ظرفیت بارگیری یوت ها کم از پیکاپ ها است.

براساس ستایش مشخص پیکاپ، برخی از وانت های موجود در بازار ایران مثل پیکان وانت و پراید 151 باید یوت تحسین شوند. البته یوت های اصیل استرالیایی معمولا قدرتمند و دیفرانسل دنبال هستند. با این نخست و آشنایی با وانت یوت، درک مفهوم رندهای این مقاله آسان‎تر می شود.

وب سایت استرالیاییباجت دایرکت (BudgetDirect) رندرهای جذابی منتشر کرده است که ایده ی حقیقی آن، تصورکردن وانت های یوت براساس خودروهای موتور مختلف است. اگر آئودی، شورولت، دوج، فراری، هوندا، رنو، رولز رویس و تسلا وانت یوت استرالیایی تولید کنند، با چه محصولی روبه رو خواهیم شد؟ رندرهایی که درادامه می بینید، پاسخ آویشن نقشه کشی باجت دایرکت به این سئوال است.

آئودی؛ وانت RS4 تویین توربوشارژ

رندر وانت یوت آئودی براساس میزان RS4 طراحی شده و جلوپنجره، کاپوت، شیشه جلو و زیربندی شبیه سدان قدرتمند آلمانی ها است. درون این رندر، می قابلیت دماغه و حصه جلو خودرو تا سیلندر دوم اندام را دقیقا مشابه RS4 یا RS5 درود کرد و مقدر شدن بارگیری و پشت وانتی استاندارد و عادی است. این وانت می تواند با جهیز تمام چرخ محرک آئودی کواترو همراه باشد و پیشرانه ی ۲/۹ لیتری TFSI تویین توربوشارژ مدل RS4 Avant با غلبه ۴۴۴ اسب دود و گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر و جعبه کنگره ی هشت سرعته خودکار روی آن گمارش شود. طراحان باجت دایرکت پیش بینی کرده اند این وانت با ظرفیت کامل بارگیری می تواند داخل زمان ۴/۱ ثانیه بوسیله سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.شورولت؛ همراهی اِل کامینو کلاسیک و کامارو

رندر وانت یوت شورولت با الهام از مدل کلاسیک ال کامینو (El Camino) محصول سال های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۴ در ترکیب با نسل جدید کامارو مدل سازی شده است. شورولت ال کامینو کلاسیک یکی از  وانت های پرطرفدار یوت محسوب می شود که در این رندر، نمونه ی مدرن آن با طراحی کامارو بوسیله تصویر کشیده شده است. مدخل جلو این رندر کاملا مثل کامارو بوسیله رویت می رسد که قسمت بارگیری به آن اضافه شده است. طراح این رندر پیشرانه ی نفس کشیدن طبیعی ۶/۲ لیتری V8 را برای آن در رویت گرفته است که می تواند عملکرد متخصص درخورتوجهی داشته باشد و تو سرعت گیری، از برخی مدل های اسپرت هم بهتر باشد. البته شورولت پیکاپ سیلورادو را تولید می یواش که فروش چشمگیری دارد و بعید است وانت یوت را از این باهم اتحاد کردن ارشد آمریکایی ببینیم.دوج؛ بارکش چلنجر و چارجر

در فهرستی که وانت شورولت باشد، باید محصولی هم از دوج صبر داد. از سال ۲۰۱۲، ابتیاع خودروهای دوج تو استرالیا متوقف شده است؛ بنابراین، تیم طراحی باجت دایرکت بازگشت این برند را با وانت یوت تصور کرده اند. رندر وانت یوت دوج ترکیبی از ابعاد تن ی چلنجر با طراحی دماغه و قسمت جلویی چارجر است. اگر چنین خودرویی تولید شود که احتمالش تقریبا صفر است، نیکوترین پیشرانه برای آن موتور V8 دوج هلکت با قدرت ۷۰۷ اسب تبخیر خواهد بود.فراری؛ وانت جی تی

چند سال پیش تخیل این تصور کمدی بوسیله نظر می رسید که فراری روزی شاسی بلندتولید کند؛ اما این برند قدیمی و محبوب به زودی اولین شاسی بلند تاریخ خودروسازی با نشان اسب سرکش ایتالیایی را عرضه می نرم. حالا درون نظر بگیرید که وانت فراری چگونه خواهد بود؟ نمی توان آینده را پیش بینی کرد؛ ولی رندر وانت یوت فراری واقعا دوست داشتنی است. فراری در سال ۲۰۱۹ پنج خودرو رونمایی کرد که هرکدام ویژگی های خاصی داشتند؛ به خصوص معیار روما (Roma) که تو بین محصولات این شریک شدن طراحی کاملا متفاوتی دارد.

رندر وانت فراری ترکیب معیار پورتوفینو (Portofino) با قسمت بارگیری است. این رندر جالب تا استوانه دوم بدنه کاملا شبیه پورتوفینو به دیدن می رسد و جزء بارگیری با گِل گیرهای ممتاز نمایی تهاجمی به غیرمحتمل ترین میوه فراری داده است. فرض وانت فراری با پیشرانه ی ۳/۹ لیتری V8 عجیب است؛ اما همگی چیز به تقاضای بازار بستگی دارد. شاید داخل آینده، وانت های اسپرت و قدرتمند پرفروش ترین محصول بازار شوند و شاسی بلندها بوسیله تاریخ بپیوندند.هوندا؛ وانت سیویک

هوندا درحال حاضر وانت ریجلاین (Ridgeline) را تو خط تولید دارد، اما این مدل داخل استرالیا ارائه نمی شود. آویشن طراحی باجت دایرکت بخاطر تجسم وانت یوت هوندا که در استرالیا فروخته شود، مدل سیویک را گزینش کرده است. وانت سیویک درمقایسه با دیگر رندرهای این مقاله کوچک زیرفون خواهد بود و با بلندی کمتر، اسپرت خیس است. بهترین گزینش برای پیشرانه ی وانت یوت سیویک، پیشرانه ی توربوشارژ هوندا با فناوری VTEC است که درون تیپ RS بازار استرالیا، ۳۰۵ اسب تبخیر قدرت دارد.رنو؛ وانت مگان RS

فرانسوی ها به وانت یوت هیچ دلبستگی ای ندارند و باتوجه بوسیله جاده ها و شهرهای نگرش زندگی شان، خودروهای کوچک شهری و هاچ بک را بیشتر می پسندند. رندری که مشاهده می کنید، پاسخ به این سؤال است: «وانت یوت رنو مگان RS چگونه خواهد بود؟» در نگاه اول، نقشه کشی اسپرت و تهاجمی نمای جلو مگان RS در ترکیب با سرنوشت بارگیری چندان عجیب حلق. این رندر را می استعداد درکنار وانت سیویک قرار داد؛ ولی باید از پیشرانه ی کوچک مرطوب ۱/۸ لیتری توربوشارژ با جعبه دنده ی دستی ۶ سرعته مصرف کند.رولز رویس؛ لوکس ترین وانت

رولز رویس تو سیاهه برندهایی قرار دارد که نمی قابلیت تصور کرد خودرویی متفاوت با محصولات پاینده اش تولید کند. بااین حال، همان طورکه دیدیم، این برند لوکس بریتانیایی حتی زودتر از فراری بوسیله بازار شاسی بلندها باخبر شد. رولز رویس کالینن (Cullinan) را می نبوغ لوکس ترین شاسی بلند مدل جهان معرفی کردن کرد؛ اما وانت یوت رولز رویس چگونه خواهد بود؟

برای نقشه کشی لوکس ترین وانت دنیا، طراحی کلی رندر براساس استاندارد کوپه ی Wraith انجام شده که نتیجه امر فوق العاده دوست داشتنی است. علاوه بر هماهنگی طولانی جزئیات طراحی مدل Wraith با قسمت بارگیری، درهای این وانت یوت بی آرامی ارابه ای هستند و از لولای دنبال باز می شوند. به دید شما، اگر روزی رولز رویس وانت لوکس تولید کند، این معیار برای احاله و بارگیری چه محصولی استفاده خواهد شد؟تسلا؛ وانت برقی با طراحی رودستر

مقاله ی مرتبط:رندرهای ملیح با خیساندن طراحی خودروهای فیات کرایسلر و رنو

فعالیت همکاری خودروسازی تسلا در بازارجهانی با تبار اول رودستر شروع شد و این برند نوپا سپس با مدل های S، X و ۳ خیلی زود در جمع برندهای پرطرفدار استراحت گرفت. جدیدترین خودروهای تسلا دو مدل Y و سایبرتراک هستند و ارزش راسته این برند به متجاوز از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. نمی توان براساس طراحی سایبرتراک رندری دوست داشتنی خلق کرد؛ بنابراین، باجت دایرکت نسل دوم رودستر را در نظر محزون است.

باتوجه به سابقه ی طرز کار ایلان ماسک، اصلا پرت نیست وانت یوت تسلا با گشتاور ۱۰هزار نیوتن متری رودستر متاخر و سرعت گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت تو زمان ۱/۹ ثانیه تولید شود. ترکیب نقشه کشی رودستر جدید با قسمت بارگیری وانت بدون نقص نیست؛ اما درمقایسه با سایبرتراک چطور؟

از دیدگاه شما، جذاب ترین رندر کدام است؟ واقعا امکان دارد سال های آینده، انبازی هایی قرین فراری و رولز رویس هم وانت یوت یا پیکاپ تولید کنند؟بیشتر بخوانید:شورولت کامارو ینکو SC با تیونینگ ۱,۰۵۰ اسب بخاری SVE معرفی شدحالت تاریک یواش افزارهای داکس، شیتس و اسلایدز گوگل نیز بوسیله iOS رسیدتولید خودروهای تسلا پیش از سال ۲۰۳۰ بوسیله سالیانه ۲۰ میلیون دستگاه می رسدهرآنچه باید درباره فناوری Mini-LED ورقه نمایش بدانیدنیکلاس لطیفی کیست؟ با راننده ایرانی سراب فرمول یک آشنا شوید